Opozycja nie pozwoliła burmistrzowi na jego pomysły dotyczące stanu finansów, czyli emisji obligacji i sprzedaży Laguny
| 17:05:03 | Koniec sesji. Opozycja pokazała dziś swoją siłę, choć pomogła jej nieobecność dwóch radnych "niezależnych", Kawki i Chmury-Nycz. Bez tych dwóch głosów obóz burmistrza nie mógł się jej przeciwstawić. Radny Guga złożył rezygnację z członkostwa w klubie (nie chce oficjalnie jej komentować), ale nadal jako praktycznie jedyny stawia czoła swoim oponentom w dyskusji. Najważniejsze efekty głosowania - NIE dla obligacji, sprzedaży Laguny, terenu przedszkola 4 i obniżki diet. Burmistrz prawie nie wytrzymał ciśnienia, wyszedł z sesji nerwowo zbierając swoje dokumenty. Po kilkunastu minutach ochłonął i wrócił. |
| 17:00:23 | Wolny wniosek Pawła Nikitińskiego: niech burmistrz sprostuje to, że mówił o przeszkadzaniu w budowie nabrzeża. To prośba, niech takiej sprostowanie znajdzie się w lokalnych tygodnikach. Drugi Zenon Trzepacz: Czas na męską decyzję, trzeba zrobić porządek z targowiskiem, nie pasuje ono do nabrzeża. Chciałem również powiedzieć, że nie wita się radnych, czy starosty podczas imprez. - Fapa się czasami zdarza - mówi burmistrz. - Chyba czasami się nie zdarza - ripostował radny Nikitiński. |
| 16:56:34 | Odpowiedzi na interpelacje. Burmistrz drobne sprawy wyjaśnia, inne zapowiada w formie pisemnej. |
| 16:38:39 | H. Piłat składa informacje o swoich działaniach. Obszerna, więc w formie pisemnej trafia do radnych. |
| 16:37:31 | Głosowanie znów wygrywa opozycja. 10 osób przeciw projektowi. 8 za. Przypominamy, że imienne wyniki można będzie prześledzić w BIP gminy Gryfino. Obniżki diet nie będzie, przynajmniej teraz. |
| 16:36:36 | P. Nikitiński: Jesteśmy w stanie tylko na kadrze kierowniczej zaoszczędzić 500 tysięcy rocznie, czyli w czasie kadencji dwa miliony złotych! |
| 16:35:06 | R.Guga: Krótko na zakończenie. Trzeba się samo ograniczać. Właśnie dlatego nasza uchwała. Nie trzeba patrzeć na burmistrza. Rozumiem, że jest on gotowy do obniżki jego pensji. |
| 16:32:00 | Burmistrz dalej: Nie jestem nieomylny. Też robię błędy. Ale trzeba wziąć wagę, położyć z jednej strony sukcesy, z drugiej porażki i zobaczyć co przeważy. Można kogoś zwolnić, ale wówczas mamy go na garnuszku opieki społecznej. Przepracujmy ten rok wspólnie, wyborcy nas ocenią już za rok. Nie marnujmy czasu przed nim na kłótnie. Już teraz powinniśmy myśleć o kolejnych środkach unijnych. Ta droga angielska to już mi się... na każdej sesji mi się to wytyka. Czy burmistrz miał ten komin sam sprawdzać. inspektora wyrzuciliśmy. Przepracujmy ten ostatni rok spokojnie, zapraszam do pracy nad oszczędnościami. |
| 16:24:55 | Burmistrz: Poprzednie rady i ta zrobiły dla gminy wiele. Mówimy o 78 milionach długu, a tak wiele zrobiliśmy dla miasta. Zaczęliśmy od oczyszczalni, od kanalizacji północ, zrobiliśmy wszystkie ulice koło Słowackiego. Później prawie 30 milionów włożyliśmy w uzbrojenie Wełtynia II i Taras Północ. Tam stoi 200 domów teraz. Później podjęliśmy decyzję o parku przemysłowym i nabrzeżu. Wpakowaliśmy w rozwój gminy 250 milionów złotych. Biczujemy się, zamiast cieszyć się ze wspólnego sukcesu. To zadłużenie, to nie wina angielskiej drogi, cały czas mi się to wypomina. Sytuacja nie jest tragiczna, jest ciężka. Stworzyliśmy miejsca pracy, budynek komunalny, świetlice, remizy, to bezpieczeństwo. My nie potrafimy sami docenić swoich osiągnięć. Oczywiście mogłem być zachowawczy. Kto wie, czy jednak historia stworzy nam drugą taką szansę. My ją wykorzystaliśmy. Jeszcze wspomnicie, że park przemysłowy będzie największym pracodawcą w okolicy. Mówicie, że nie wsłuchuję się w wasze głosy. A na przyszłą sesję wniosę projekt dotyczący zmian w planie kwartałów nadodrzańskich. Musimy rozmawiać na spokojnie. Wiele gmin jest w gorszej sytuacji niż my! Obniżyliśmy zarobki kierownictwa. Spółki są spółkami prawa handlowego. Czy prezes Mucha źle zarządza? Bardzo dobrze! Czy prezes Mela nie wybudował 500 mieszkań? Wybudował. Jeszcze raz proszę, zakończmy tą sesję konstruktywnie. Tylko zgoda buduje. |
| 16:23:44 | Spokojniejszy burmistrz wchodzi na mównicę. Znów sięga po ton "pokorny, ale mądry". |
| 16:22:27 | 70 tysięcy rocznie! Propozycje rzuca Rafał Guga z sali. Nie wiadomo, czy to żart? |
| 16:19:01 | P.Nikitiński: Coś muszę powiedzieć. Prezes spółki komunalnej zarabia więcej niż burmistrz. To nie do zaakceptowania. Mimo, że jestem jego oponentem, nie może być takiej sytuacji. Prezes zarabia więcej niż wicepremier polskiego rządu! Rozpiszmy konkurs, niech prezes zarabia 120 tysięcy rocznie, będzie taniej. |
| 16:14:07 | Radny Guga stawia czoła opozycji, dyskusja jednak schodzi na meandry nonsensowości. |
| 16:13:08 | Sukces Rafała Gugi. Wreszcie Henryk Piłat uśmiecha się szeroko i szerze śmieje. Podobnie jak połowa sali :):):) |
| 16:10:23 | R. Guga czyta uzasadnienie projektu K. Hładkiego. Wskazuje, że była to realizacja haseł Wspólna Sprawa. "Skoro ten komitet ma jednego radnego, widocznie mieszkańcy, tego się nie domagali. Ja będę reprezentował swój program i swoich mieszkańców. Możecie się na mnie gniewać, ja się nie zmienię." - mówi Guga. "Dlaczego teraz jesteście za" - pyta K. Hładki. "Przeprowadziliśmy konsultację społeczne" - odpowiada R. Guga. |
| 16:09:01 | Burmistrz stara się uśmiechać. Stara się. |
| 16:05:02 | R.Guga: Teraz po kolei się odniosę do wszystkiego. Jak można być za obniżką diet i głosować przeciwko naszemu projektowi? (to do T. Namiecińskiego). Rozmowy o współpracy były, ja byłem ich inicjatorem z radnym Fischbachem. Burmistrz się nie zgodził na współpracę (to do M. Sawaryna). Nasz projekt obniżki diet przyniesie około 90 tysięcy rocznie oszczędności. |
| 16:04:10 | Henryk Piłat wraca na salę! Za nim podąża zastępca. |
| 16:02:58 | T. Namieciński: Nawet po obniżce kierownictwo gminy Gryfino nadal zarabia najwięcej w powiecie. Wnioskodawcy obniżki diet - dogadajmy się, obniżka samych diet nie załatwi problemów Gryfina. |
| 16:01:15 | Maciej Szabałkin nie odezwał się ani słowem... wyszedł za Henrykiem Piłatem. |
| 15:59:14 | M.Sawaryn: Trzeba się porozumieć. Nie chcę aby burmistrz wywierał wrażenie, że jest krzywdzony. Jesteśmy konstruktywną opozycją. Pan burmistrz prywatnie jest sympatycznym człowiekiem. Gdy radny Hładki zgłosił projekt obniżki diet, ci którzy dziś chcą obniżki byli przeciw. Burmistrz zarabia za dużo, on obniżki nie odczuje. Będę przeciw obniżce diet, bo chcę najpierw porozumienia z burmistrzem. |
| 15:52:40 | Trwa dyskusja o dietach. J.Kardasz: Pracuję w ENEI, jeśli mam sesję, mam dzień wolny, niepłatny. Czy w spółkach komunalnych jest tak samo? Czy też radnym z nich płacimy "podwójnie". |
| 15:49:06 | P.Nikitiński: Zagłosuję za obniżeniem diet, po tym jak burmistrz podpisze projekt obniżki swojej pensji, a diety komisji rewizyjnej będą inne. |
| 15:48:04 | Burmistrz nie wytrzymał napięcia nerwowego. Pozbawiony dwóch głosów został bezlitośnie wypunktowany przez opozycję, zabrał swoje notatki i wyszedł. |
| 15:44:00 | H.Piłat: Oświadczam, że nie zmniejszę wynagrodzeń dyrektorom, w tym szkół. Nie wykonam tej uchwały. Burmistrza możecie ukarać. Co to za oszczędność na radnych, dietach. 25 tysięcy? Co to za oszczędność? To o to chodzi, jak dopieprzyć Piłatowi. Opuszczam sesję! Zdenerwowany Piłat wychodzi z sesji! |
| 15:41:17 | M.Sawaryn: Zgodzę się nawet na 50% obniżkę mojej diety, ale oczekuję takiej deklaracji również od burmistrza. Musimy to z nim przedyskutować. W radzie różnie się pracuje. Członkowie komisji rewizyjnej pracują znacznie więcej, niż inni. Obniżając diety nie poprawimy znacznie naszej sytuacji, ale będzie to sygnał do mieszkańców. Trzeba dodać do tego również prezesów, członków rad nadzorczych. |
| 15:39:26 | M.Suchomski: Nie wiem, czy naczelnikom powinniśmy obniżać pensje również o 20%, tak jak kierownictwu gminy. Czy oni zawinili w sprawie naszych finansów. Rozumiem, że wszyscy solidarnie powinniśmy płacić, ale czy nie idziemy za daleko? Może nie ustalać tego sztywno. Kierownictwo już miało obniżkę. |
| 15:37:39 | E.De La Torre: Czy wnioskodawcy (członkowie klubu BBS) nie zechcą rozszerzyć wniosku o kierunki działania burmistrza w sprawie wynagrodzeń urzędników? |
| 15:36:27 | R.Guga: Czy minęły trzy lata... eh. Nic na razie nie powiem. |
| 15:34:39 | Teraz sprawa diet radnych. K.Hładki: cieszę się, że po trzech latach wrócono do tego pomysłu. Mam nadzieję, że również obniżymy pensje burmistrzowi, zastępcom i tak dalej. |
| 15:33:42 | Głosowanie znów po myśli opozycji. 10 głosów (Guga z nimi) przeciwko sprzedaży. Za tylko 8 za (Trzepacz się wstrzymał). |
| 15:32:28 | K.Hładki: Poprę działania zmierzające do sprzedaży Laguny. |
| 15:31:10 | Nie ma na sali ekipy szczecińskiego oddziału telewizji. Chyba zabrakło im czasu, na nagranie dyskusji... Choć pewnie coś zmontują na szybko do kroniki :) |
| 15:30:01 | K.Hładki: Laguna się nie bilansuje, bo nie płaci ponad 300 tysięcy podatku od nieruchomości. |
| 15:28:36 | R.Guga: Ponoć dzierżawca nie płaci, a Laguna się bilansuje. Gdyby dodać dochody z restauracji, byłoby lepiej. |
| 15:26:30 | M.Sawaryn: Pana błędne decyzje kosztowały nas ze 20 milionów złotych. |
| 15:24:28 | P.Nikitiński: Nie ważne ile osób odwiedza Lagunę, ważne ile zostawiają oni pieniędzy. Rozwiązanie jest, trzeba zabrać 9-10 milionów, które miał wpłacić portugalski inwestor. Dofinansować Lagunę, wybudować hotel, spłacić nabrzeże! Przecież mówił, pan że on jest nam to winien. Mam umiarkowane zaufanie do burmistrza. Byłem odżegnywany od czci i wiary, gdy nie chciałem poprzeć kupna Laguny. Widziałem po prostu dzisiejsze kłopoty. Nie my nawarzyliśmy to piwo, nie my powinniśmy je pić. |
| 15:22:33 | J.Kardasz: Popieram koncepcję sprzedaży, ale popartą zabezpieczeniem praw pracowników. Trzeba zagwarantować miejsca pracy na przyszłość, może sprzedać część udziałów? Na pewno trzeba zabezpieczyć rozwój obiektu, jeśli ktoś go kupi i nie zainwestuje, powinien stracić wszystko. |
| 15:18:49 | R.Guga: nie jestem za sprzedażą, bo Laguna ma duży potencjał. Od momentu przejęcia przez gminę Laguna się bilansuje. Tak źle z nią nie jest. Oczywiście, budynek się zużywa, trzeba szukać pieniędzy na remont dachu itp. Gdyby znalazł się poważny, prywatny inwestor z pomysłem na Lagunę, wtedy jeśli będzie to korzystna oferta, można obiekt sprzedać. Pan, panie burmistrzu ma pełne prawo do szukania inwestora, ale proszę go nam pokazać. Jeśli on będzie, zagłosuję za. Frekwencja w 2013 roku jest niezła, tam jest od 20 do 30 tysięcy. 200 tysięcy klientów do końca sierpnia to olbrzymi potencjał. |
| 15:15:58 | Możemy być za, ale dopiero po przejrzeniu wszystkich opracowań - kończy przewodniczący Sawaryn. |
| 15:13:14 | Długi wywód Sawaryna, który domaga się opracowania koncepcji działania lub/i sprzedaży Laguny. Kamień za kamieniem do basenu ogródka burmistrza. Henryk Piłat nie wytrzymuje nerwowo, przerywa co chwile przewodniczącemu. |
| 15:08:01 | M.Sawaryn: Radni wielokrotnie wyzywali pana do przygotowania koncepcji funkcjonowania Laguny. W ubiegłym roku zapłacił pan kilka tysięcy za opracowanie dokumentu o przyszłości Laguny. W tej analizie było pięć propozycji. Żadnej pan nie przeanalizował dokładnie. Pan tego nie zrobił! Ogłasza pan, że sprzeda Lagunę publicznie, a nie dyskutuje z radnymi. Wywołał pan niepokój u pracowników. |
| 15:06:28 | Zdaniem burmistrza bez sprzedaży za kilka lat trzeba będzie wyłożyć wielomilionowe kwoty na remont obiektu. |
| 15:02:54 | Dyskusję o Lagunie zaczyna burmistrz: Na dziś Laguna wypracowuje przychód, który pokrywa bieżące koszty, bez podatku od nieruchomości. Żadne z opracowań nie wskazało drogi naprawy sytuacji. Pozostaje sprawa poszukania inwestora, który zagospodaruje niewykorzystaną część, postawi hotel. Dzisiejsza uchwała jest intencyjna, pozwoli mi na wydzielenie działek, wycenę majątku, powołać zespół radnych, urzędników, pracowników Laguny do opracowania specyfikacji przetargu. Myślę, że wszystkim zależy aby Laguna nadal istniała. |
| 14:57:16 | Opozycja w przerwie zapowiada, że na sprzedaż gminnego centrum wodnego zgodzi się dopiero po uzyskaniu kompletu informacji tej sprawie. Tego nie było, więc wszystko wskazuje że burmistrz przegra również ostatnie głosowanie. A może będzie inaczej? Wznawiamy obrady. |
| 14:47:38 | Pięć minut przerwy i zaczynamy temat Laguny! |
| 14:45:21 | Skarbnik Staruk tłumaczy, że innych uchwał "finansowych" nie trzeba głosować, nie ma to logicznego bytu. Burmistrz wycofuje te uchwały. Wszyscy za. Nie! Znów zaskakujący głos Trzepacza na nie. Oby napastnicy Odrzanki zaskakiwali tak swoich rywali, bramkarzy drużyn przeciwnych :) |
| 14:43:45 | Jest szansa, że wszystko zostanie dziś załatwione. Z trudnych tematów została tylko Laguna. Opozycja raz za razem punktuje burmistrza w głosowaniach. |
| 14:40:38 | Ewa De La Torre do innych radnych: Trzeba głosować przeciw... Nie wszyscy jej słuchają, ale burmistrzowi brakuje głosu do większości. Drugie głosowanie - uchwała nie przechodzi. |
| 14:39:58 | H.Piłat: Jestem za pełną kontrolą nabrzeża. Proponuję wycofać uchwałę. |
| 14:34:25 | P.Nikitiński: Rada miejska w zakresie finansowania nabrzeża. Nikt, nigdy się niczemu nie sprzeciwiał! To słowa nieprawdziwe, populistyczne. Nabrzeże zmieniło wizerunek miasta, ale sprawa musi podlegać kontroli. |
| 14:33:52 | Zanim zagłosuję za, chcę poznać komplet materiałów w tej sprawie - mówi przewodniczący rady. Kto będzie utrzymywał Rybakówkę i Tawernę, skoro UE nie pozwala czerpać nam korzyści? Dopytuje. Deklaruje, że będzie przeciw. |
| 14:30:40 | Paweł Niktiński pyta, czy budowana na nabrzeżu Tawerna ma kosztować ponad 10 tysięcy złotych za metr kwadratowy. |
![]() Dyrektor Zart grozi nam palcem... ale z uśmiechem :). My również pozdrawiamy! | |
| 14:26:19 | Zdaniem przewodniczącego Sawaryna, w grę może wejść nawet to, że władze osobiście zapłacą za roboty. A jak dostaniemy zwrot z UE, to im oddamy. Krytycznie sprawę ocenia radny Hładki i Namieciński. |
| 14:22:14 | Druk 22. Komisje są przeciw. Znów porażka burmistrza? M. Suchomski mówi, że sporo o tym dyskutowano na komisjach. Chodzi o zmiany dotyczące robót dodatkowych na nabrzeżu. Czyżby w końcu dłuższa dyskusja? |
| 14:21:26 | Czas na punkt 21. Głosujemy... opozycja przeciw, Skrzypiński z burmistrzem. Projekt uchwały nie przechodzi. |
| 14:20:46 | Pierwsza uchwała przyjęta, opozycja się wstrzymała (to był punkt 20). |
| 14:20:04 | Rozpoczynamy dyskusję o zmianach w budżecie. Nie ma żadnych głosów... |
| 14:18:45 | Na miejscach dla publiczności dyrektor Laguny Edyta Zart, a także dwie pracujące w centrum kobiety. Kolejne głosowanie na tak. |
| 14:17:52 | Punkt 18. Wyrażenie zgody na sprzedaż nieruchomości w drodze bezprzetargowej. Bez dyskusji, głosowanie za. |
| 14:16:31 | Punkt 17. Wyrażenie zgody na sprzedaż nieruchomości w Wełtyniu. Prawie wszyscy za sprzedażą, jeden głos wstrzymujący. Dalej idzie sprawnie :) |
| 14:15:51 | Punkt 16. Wyrażenie zgody na sprzedaż działki gminnej przy ulicy Wodnika. Wszyscy za sprzedażą. |
| 14:13:42 | Przerwa na posiłek była potrzebna. Dyskusja szybka i konkretna. W przyszłości trzeba radnych zachęcać do konsumpcji, zwłaszcza ciastek, frytek i hot-dogów. Tymczasem w głosowaniu wynik 6:4, wykup będzie. Sporo głosów wstrzymujących. |
| 14:12:48 | Punkt 15. Wyrażenie zgody na wykup przez gminę nieruchomości w obrębie Wełtyń II. Komisja chce się dowiedzieć, kto skorzysta z wykupu. Takich danych radni nie otrzymali. |
| 14:11:33 | Przewodniczący szybko zarządza głosowanie. Za sprzedażą 5, przeciw 14 z opozycją zagłosował Rafał Guga. |
| 14:10:19 | Radny Guga: Nie byłem zwolennikiem likwidacji SP4. Kiedy będzie przeniesione przedszkole? |
| 14:09:10 | Radna Witowska przypomina, że padła wcześniej deklaracja o tym, że teren nie będzie sprzedany. To były słowa burmistrza w czasie likwidacji SP4. |
| 14:06:12 | Punkt 14. Wyrażenie zgody na sprzedaż terenu Przedszkola nr 4 w Gryfinie. Burmistrz chce wyjaśnić sprawę. Mówi, że to teren przeznaczony pod oświatę. "Przecież to teren usług" - krzyczy opozycja. Tadeusz Figas mówi, że słowa burmistrza go satysfakcjonują. Tomasz Namieciński mówi, że działki nie można sprzedać, tłumaczy że tam cały czas działa przedszkole a w planie są usługi, nie oświata. |
| 14:05:17 | Punkt 13. Wyrażenie zgody na sprzedaż nieruchomości w Gardnie. Dyskusji brak, wszyscy za! Uśmiecham się do wszystkich, nawet do burmistrza :) |
| 14:04:20 | Punkt 12. Przyjęcie regulaminu zespołu zajmującego się przemocą rodzinną. Dyskusji brak, w głosowaniu wszyscy za! To mi się podoba! |
| 14:02:46 | Uff... głosujemy. Oczywiście wszyscy obecni są za ;). O nie! Dwa głosy przeciw. Trzepacz i Guga... Trzepacz przyznaje, że się pomylił. |
| 14:00:27 | Uchwała zapewne będzie podjęta, ale znów zaczyna się niebezpiecznie jałowa dyskusja... |
| 13:58:45 | Punkt 11. Uchwała dotycząca wymiaru pracy kadry kierowniczej placówek oświatowych. R. Guga pyta o opinię związków zawodowych. Okazuje się, że nie wnoszą one uwag. |
| 13:55:28 | Przerwa trwa już prawie pół godziny. Na szczęście radni wracają na salę. Jest dzwonek, wznawiamy pracę. |
![]() Radna Kasprzyk dostała hot-doga, radny Namieciński okazał się dżentelmenem. Trzy pani dostały od niego przekąskę. Czekamy na powrót do poważnych spraw. Po dwóch mniej istotnych punktach przyjdzie czas m.in. na sprzedaż nieruchomości, także przedszkola 4. | |
| 13:52:26 | ![]() Na korytarzu panie sołtys posilają się frytkami. |
![]() Mamy za sobą 11 z 28 punktów. Przed każdym radnym, przed urzędnikami - stosy papieru :) | |
| 13:29:17 | Dziesięć minut przerwy. Każdy chce coś zjeść, radny Namieciński proponuje że skoczy po przekąski. Radna Kasprzyk chce hot-doga. Całe szczęście, że wziąłem ze sobą chleb (rodzice upiekli). Po kilku kawałkach jest siła i wena. Oby hot-dogi i ciastka pomogły radzie! :) |
| 13:27:47 | Wreszcie głosowanie. Ostatnie 30 minut stracone. Większość radnych stwierdza, że skarga jest bezzasadna. |
| 13:21:53 | Radna Nikitińska wspomina zdarzenia z czasów swojej pracy, także spotkania z takimi rodzinami. Radna Witowska podkreśla, że zna stan kamienicy od parteru po dach. A rodzina otrzymała lokal w określonych warunkach, na pewnie czas. |
| 13:19:26 | Litości! I tak każdy wie, jak zagłosuje. Temat przetarty, jak podłoga w średniowiecznym kościele. W takim tempie na pewno nie zdążymy z całością. |
| 13:16:39 | Teraz przemawia Guga. |
| 13:15:12 | Burmistrz Piłat przyznaje, że nie da rady przypilnować każdego mieszkania. Po pierwszym piśmie nie można mówić o mojej bezczynności - podkreśla. |
| 13:12:19 | Dyskusja o skardze pani Pietras zamieniła się w rozmowę bardzo ogólną. Radnych dyscyplinuje K. Hładki. "Tej mieszkance chodzi o godne warunki dla niej, dla czwórki dzieci". Podkreśla, że sam projekt rozbiórki kosztował ponad 10 tysięcy złotych. |
| 13:10:51 | Tomek na żywo: dziękuję za sms-y z uznaniem. Przekażę radnym, oni są współtwórcami sukcesu! :) |
| 13:10:01 | Celny strzał Trzepacza. Wszyscy radni powinni obejść nasze kamienice i obejrzeć naszą substancję mieszkaniową, a raczej efekty jej rozkładu :) |
| 13:05:38 | Z. Trzepacz: Odkąd pracuję w GTBS zmieniłem swoje postrzeganie tej sprawy. Problem jest głębszy, trzeba patrzeć na mieszkania, które są zawalone śmieciami do sufitu. Ile ja razy naprawiam bramy, wymieniam zamki. Ci ludzie muszą w końcu zrozumieć, że nie wszystko im się należy za darmo. Nie ma zgody na to, z moich pieniędzy. O jaka biedna rodzina - nie ma co się użalać. Przychodzą do mnie ludzie i pytają, dlaczego nie ma żyrandoli. |
| 13:04:03 | Słowna przepychanka pomiędzy radnym Nikitińskim a burmistrzem Piłatem. "Wygra Pan wybory, to będzie rządził" mówi burmistrz do wiceprzewodniczącego rady. Koniec z tempem godnym Bułgarów w tie-breaku przodowników pracy. Znów mamy jałowe przepychanki. |
| 13:02:56 | P.Nikitiński: Nie o pisma chodzi, a o stan faktyczny. Ten jest jednoznaczny, skarga jest zasadna. |
| 12:57:13 | Burmistrz pod nosem mówi "No i co". Przewodniczący ripostuje: "Jak to no i co? Tragedia". Był u mnie ostatnio w kancelarii mieszkaniec, który opiekuje się niepełnosprawnym synem, zwanym Dryn-Drynem. Oni tam dostali przydział, to tragedia - mówi przewodniczący. "Ich mieszkanie wygląda gorzej" podkreśla burmistrz. Przewodniczący z burmistrzem wdają się w polemikę o budownictwie. |
| 12:54:38 | Czas na skargę Lucyny Pietras, skarżąca zarzuca burmistrzowi bezczynność. De La Torre przyznaliśmy rację skarżącej, że budynek, o którym ona pisze, wymaga remontu. To Chrobrego 17, kamienica z 1925 roku. Część obiektu jest przeznaczona do rozbiórki. Zdaniem radnej skarga nie jest zasadna, bo to dopiero pierwsze pismo, ale prace należy natychmiast wykonać. Chodzi o budynek położony pomiędzy Chrobrego, a nowymi kamienicami. |
| 12:53:38 | Głosujemy! 12:6 znów wygrywa opozycja. Punkt 9 załatwiony. |
| 12:50:54 | K.Hładki: Mamy duże zmiany ciągle. 1998-2002 50%, 2002 - 2004 - 30%, potem 15%, a w 2011 roku znów 50%. Teraz obniżka. Proszę wnioskodawców o wycofanie uchwały. Trzeba ustalić spokojnie stawkę. |
| 12:44:33 | De La Torre: Dajemy o sobie fatalne świadectwo, daliśmy je wtedy gdy podwyższyliśmy opłatę adiacencką pod kątem tylko jednego podmiotu. A na interesie wyszliśmy na zero, zapłaciliśmy dwa miliony za działki pod drogi, dwa miliony naliczono opłaty. Tam gdzie możemy maksymalizować nasze dochody, wycofujemy się z naszych inwestycji. Jeden z mieszkańców od sierpnia 2013 roku czeka na odpowiedź w sprawie budowy kanalizacji, złożył stosowny wniosek w trybie informacji publicznej. |
| 12:42:43 | M.Suchomski: Nie chcę być złym prorokiem, ale czy my za niedługo nie będziemy musieli głosować podwyżki podatku. Przypominam o naszym zadłużeniu. P.Niktiński: Rzeczywiście sytuacja jest zła. Może inne rozwiązania i inna wysokość stawki? M. Sawaryn: to nie loteria, nie można sobie tak zmieniać 15-25-30%. |
| 12:37:46 | P.Nikitiński: Będę przeciwko tej uchwale, głównie z powodów finansowych. Burmistrz: musimy mieszkańców traktować po równo. Wprowadziliśmy podwyżkę opłaty adiacenckiej na 50%, mówiąc wówczas że obniżka nastąpi po określonym czasie. Teraz kanalizujemy Pniewo, Żórawki, tam mieszkańcy powinni płacić tyle co wcześniej. R.Guga: Gdy podnosiliśmy opłatę, to po to aby więcej zapłacił nam ANR. |
| 12:36:37 | Przechodzimy do opłaty adiacenckiej (czyli punkt 9). Pamiętajmy, że mamy załatwione również punkty 25/26. |
| 12:35:50 | M.Sawaryn: Rada miejska nie wyraziła zgody na emisję obligacji! |
| 12:35:05 | i nie będzie dyskusji... nikt nie zabiera głosu... ! Figas, Robak Piasecki wstrzymują się. Reszta przeciwko obligacjom. |
| 12:33:24 | Drugie głosowanie zatwierdza nowy porządek obrad. Zaczynamy rozmowę o obligacjach. |
| 12:32:28 | Głosowanie: 8 za burmistrzem, 10 przeciw. Będzie dyskusja nad obligacjami! |
| 12:31:53 | R. Guga: Skoro nie chcecie obligacji, to zagłosujcie za wnioskiem burmistrza. |
| 12:29:08 | Głosowanie nad wnioskiem burmistrza o wycofanie uchwał z sesji. Obligacje (punkt 27), od punktu 23 do 27. |
| 12:27:26 | Z. Trzepacz: Na pewno nie zagłosuję za obligacjami. W 100% identyfikuje się z wnioskiem komisji rewizyjnej. 20% mniej wynagrodzeń dla burmistrza zastępców, doradców, naczelników oraz kierowników jednostek organizacyjnych. Wtedy również mogę poprzeć obniżkę diet radnych, nawet o 50%. |
| 12:26:59 | M. Suchomski: Dwa tygodnie przerwy to dobra propozycja. |
| 12:23:33 | Dyskusja bardzo poważna, koniec z żartów! Poważna mina burmistrza Piłata. |
| 12:21:56 | M.Sawaryn: Znów muszę pana skrytykować. Dziś mieliśmy rozmawiać o wydatkach idących w miliony, a o 10.00 mamy propozycję wycofania punktów najważniejszych. Gdzie pan był przez ostatnie dwa tygodnie? A gdzie zespoły, o których Pan mówił? W rozmowach jestem z Panem wręcz ciężko doświadczony. Ignoruje Pan radnych, nie pytał radnych o wydatki na nabrzeżu. Wstydzę się tego, że służby państwowe zabezpieczają dokumenty w naszej gminie. Czy wyciągnął Pan wobec kogokolwiek jakieś konsekwencje w sprawie angielskich dróg? Przecież w sprawie świetlicy było poświadczenie nieprawdy. Chcemy dać wyraz tego, czego oczekujemy. Proszę spojrzeć na to, że klub BBS zmniejsza swoją liczebność. |
| 12:20:36 | H.Piłat: Żadna komisja mnie nie poprosiła na spotkanie... P.Niktiński: Bo pan rzadko bywa w urzędzie. H.Piłat: Chcę najbliższe dwa tygodnie poświęcić na rozmowy z radnymi. |
| 12:19:03 | Radny Sawaryn tłumaczy, że chciał podczas dyskusji zapytać o wiele poważnych spraw, choćby wydanie ponad 2 milionów na dodatkowe roboty na nabrzeżu, zwłaszcza że nie było na to zgody rady. Czy było to zgodne z prawem - pyta przewodniczący. |
| 12:15:31 | Żaden ze zwolenników obligacji nie zabrał głosu. Radny Nikitiński chce zamknięcia listy mówców, burmistrz Piłat też czegoś chce, ale nie działa mu mikrofon (chyba chodzi o wycofanie uchwał) i słabo słychać po przekątnej sali :) |
| 12:13:46 | K.Hładki cytuje czasopismo samorządowe Wspólnota. Łatwo wziąć kredyt, rozdać pieniądze, niech się martwią kolejne pokolenia - cytuje prezydenta Mielca. Został on wyróżniony Prezydentem Roku. Gospodaruje bez kredytów, podkreśla że Mielec wcale nie jest bogaty. Kontroluje wydatki, stara się mieć nadwyżki. "Doprowadzimy do totalnego bankructwa gminy, nie chcę usłyszeć że też byłem członkiem tej rady" - podkreśla Hładki. |
| 12:12:38 | R.Guga: Proszę mnie dokładnie cytować. Skoro za dwa tygodnie ma być nowe rozporządzenie, to może jednak warto przerwać sesję... |
| 12:05:15 | M.Sawaryn: Negatywnie oceniam postępowanie pana w sprawie finansów. Nawet radny Guga to przyznał w wywiadzie, że jest wprowadzony w błąd. Proszę zaprzestać księżycowej polityki, ma pan ograniczoną wiedzę, wiele pieniędzy miejskich zostało utopionych. Oceniam, że to ponad 20 milionów złotych. Liczę na współpracę, a nie rzucanie haseł "sprzedam Lagunę" bo jest takie widzimisię. Co z powołaniem zespołów które miały zająć się finansami? Każda firma czy rodzina, która zaciąga kredyt i go nie spłaca, nie może brać kolejnych kredytów. To droga do bankructwa. Pana działania są tymczasowe, na rok, dwa, aby zapewniać obywateli że wszystko jest ok. Spada liczba mieszkańców, rośnie bezrobocie. Jestem przeciwko pana propozycji, to daje panu narzędzia aby przygotować się do poważnej rozmowy z radnymi. Gryfino trzeba postawić na solidnych podstawach finansowych. Zapewnia Pan o milionach, o inwestorach - to się nie sprawdzi! Nasze dzisiejsze decyzje niczego nie zamykają, a można sytuację uzdrowić. Koniec z wyjazdami, obiadami, bankietami! To trzeba zmienić. (przewodniczący zaczyna mówić coraz bardziej płomiennie). Dość rozpasania (i kończy...). :) |
| 12:03:05 | Nie chodzi o rozporządzenie, a o to że burmistrz nie ma dziś większości (ciągle brakuje radnej Chmury-Nycz, radnego Kawki na pewno nie będzie) - mówi Paweł Nikitiński, który nie chce się zgodzić na wycofanie, woli dyskusję. Marek Suchomski dodaje, że wówczas trzeba byłoby wycofać wiele innych punktów. |
| 12:02:08 | Te zmiany mają być wprowadzone w przeciągu dwóch tygodni - ripostuje skarbnik |
| 12:01:22 | M. Sawaryn: Proszę radę traktować poważnie, nie wprowadzać rady w błąd. To pomysły a nie rozporządzenie. |
| 11:59:13 | Burmistrz tłumaczy zmianę postawy tym, że wczoraj dowiedział się o nowym rozporządzeniu ministra finansów. Skarbnik tłumaczy, że pochodzi ono z 19 września, choć wydaje się, że są to pomysły, a nie ogłoszony dokument... |
| 11:57:19 | Elżbieta Kasprzyk zgłasza stosowny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad. Riposta burmistrza - wycofanie obligacji zupełnie z sesji! |
| 11:56:36 | Uwaga ważne! Mozliwe że zaraz dojdzie do zmiany porządku obrad i przesunięty na teraz zostanie punkt dotyczący obligacji! Reklama
|
| 11:55:02 | Stojący obok radny Trzepacz zapowiada, że w wyborach wystartuje. "Mam jeszcze kilka spraw do załatwienia". |
| 11:51:45 | Z kuluarów. Radny Robak deklaruje, że nie wystartuje w przyszłorocznych wyborach. Prawdopodobnie - zastrzega. Tłumaczy się słusznym wiekiem, zmęczeniem. Będę dalej pomagał mieszkańcom - deklaruje. |
| 11:39:03 | Zenon Trzepacz: Jestem bardzo zadowolony, wszystko sobie wyjaśniliśmy z radnymi. |
| 11:36:42 | Znów 15 minut przerwy! Przewodniczący rady zaprasza przewodniczących na spotkanie. Czyżby zbyt szybkie tempo nie było na rękę opozycji? Publiczność sprawnym przebiegiem obrad jest wręcz zachwycona! Reklama
|
| 11:31:26 | Radna De La Torre apeluje o ostrożność i minimalny udział w tym terenie dróg o statusie publicznych. Też jesteśmy za tym - zgadza się Trzepacz, który obiecuje że stosowne materiały przygotuje na następną sesję. W związku z tą deklaracją P. Nikitiński mówi, że zagłosuje za. Wynik głosowania: 19 za (oba druki). Idzie dziś po prostu świetnie, tempo godne naszych siatkarzy robotników pracujących przy wiadukcie ;) |
| 11:28:05 | Punkt 7 i 8. Przystaniemy na dłużej chyba nad nim. Chodzi o rozpoczęcie prac przy planie miejscowym Radziszewa. Uchwała spadła z poprzedniej sesji, radni bali się (oczekiwali dokładnych wyjaśnień), ile kosztować może wykup terenów pod drogi publiczne, patrz przypadek zaradnej Magdaleny Chmury-Nycz. :) Reklama
|
| 11:26:48 | Idzie sprawnie, dyskusje rzeczowe i merytoryczne. Radni zdają sobie sprawę z wagi czekających ich spraw, nie tracą czasu na jałowe wystąpienia. Wreszcie :) |
| 11:23:09 | Punkt 6. Rozwój terenów wiejskich. 18 radnych za, wstrzymuje się radny Guga Krótka dyskusja nad lokalizacją ferm, zwłaszcza zwierząt futerkowych. Co się stanie, jeśli ktoś będzie chciał hodować lisy? - pyta radny Fischbach. Wyjaśnia Tomasz Namieciński, ważna uchwała, po sesji warto ją przeczytać. |
| 11:18:43 | Pierwsza wypowiedź burmistrza. Ocenia on, że oczekiwania mieszkańców, były słuszne, a uchwała jest... dobra. Uchwały obywatelskie są krokiem w stronę braku fermy norek w Drzeninie. Pierwsze głosowanie: wszyscy za. Całkowity zakaz lokalizacji ferm norki amerykańskiej w gminie Gryfino. Drugie głosowanie w tej sprawie: tak samo wszyscy za. Reklama
|
| 11:16:50 | Punkt 4. Radny Namieciński, co nie jest zaskoczeniem, rozpoczyna dyskusję o fermie norek w Drzeninie. |
| 11:14:46 | Wznawiamy obrady. Ciągle nie ma radnej Chmury-Nycz. |
| 11:13:01 |
|
| 11:11:22 |
|
| 11:06:34 | Szybka rozmowa w przerwie. Radny Radawiec informuje, że "prawdopodobnie" zagłosuje przeciw w sprawie obligacji oraz Laguny. Reklama
|
| 10:55:32 | KONIEC INTERPELACJI! Brak pytań dotyczących informacji PUK. Podobnie GTBS. Przewodniczący ogłasza kwadrans przerwy. |
| 10:50:14 | Przewodniczący Sawaryn: Co z deklaracją w sprawie angielskich dróg? Proszę zdać relację z Pana działań. (pytanie powinno być chyba do CBA ;)). Co z budową hali sportowej przy liceum, projekt kosztował nas milion złotych, czy pozwolenie na budowę jest jeszcze ważne (pytanie retoryczne). Czy ktoś monitoruje stan naszych dróg? Od lat zgłaszam problem ulicy Kasztanowej w Pniewie (pytanie retoryczne 2). Przewodniczący skarży się, że po zapytanie o współpracę z kancelariami prawnymi, otrzymał lakoniczną odpowiedź (w redakcji też mam rekordowo lakoniczno-beznadziejne odpowiedzi). Reklama
|
| 10:47:30 | Radny Guga dziękuje Nadleśnictwu za szybkie posprzątanie ścieżki rowerowej (zgłaszał to poprzednio) oraz za szybką reakcję GTBS w innej sprawie. Co z remontem SP4, dopytuje. Trzeba wyciąć żywopłot przy wyjeździe z Opolskiej, zanim dojdzie do wypadku, apeluje Rafał Guga. Co z parkingiem przy budynku TBS przy Flisaczej? Jak załatwiono problem zajęć dodatkowych w przedszkolach? |
| 10:46:07 | Radny Namieciński: co z pracami dotyczącymi świetlicy w Gardnie? Proszę o wykonanie prac przy ulicach Niepodległości i Słonecznej w tej miejscowości - mówi radny, podkreślając, że od roku zgłasza te sprawy. Powtórka z rozrywki - część II. Reklama
|
| 10:45:16 | Czy złożyliśmy wnioski w sprawie pozyskania środków z tzw. "schetynówek" dopytuje radny Skrzypiński. |
| 10:44:00 | Radny Robak zapowiedział dwie interpelacje, ograniczył się do jednego kluczowego problemu centrum Gryfina. Obsra... Pobrudzonych przez gołębie ławek na placu Barnima. |
| 10:42:48 | Radny Radawiec mówi o kłopotach z odwodnieniem koło cmentarza w Wełtyniu. Uwaga! Dwie interpelacje Robaka! |
| 10:39:09 | Radna Jolanta Witowska zgłasza interpelację dotyczącą prac w SP4. Radny Hładki mówi o braku miejsc parkingowych, a radna Kasprzyk o stanie dróg w Bartkowie, Mielenku, itp. Czyli powtórka z rozrywki :) Reklama
|
| 10:29:22 | Kilka interpelacji Jarosława Kardasza: droga do Raczek, sprawy kłopotliwe dla mieszkańców jego miejscowości. Radny Trzepacz mówi o tym, aby załatwić sprawę szkód dokonywanych przez bobry, które m.in. odpowiadają za bezczelne zniszczenie drzew owocowych! Kolejne słowa radnego poważniejsze: niskie zarobki w oświacie osób niebędących nauczycielami oraz niszczenie mieszkań komunalnych przez ich najemców. To zjawisko zdaniem radnego przybiera niepokojące rozmiary. |
| 10:26:32 | Teraz interpelacja. Radna De La Torre pyta, jaki był koszt przygotowania miejsca pod nowy plac zabaw przy przedszkole im. Hałabaly. Docieka, co z jakością prac przy Opolskiej. "Ogromnie niepokoi mnie stan budynków GDK" - mówi radna. |
| 10:25:26 | Radny Suchomski apeluje w imieniu komisji budżetowej o pilne przygotowanie programu naprawczego gminnych finansów. |
| 10:22:30 | Radny Guga zrezygnował z członkostwa w klubie BBS! To konsekwencja wcześniejszych zapowiedzi, obok burmistrza Piłata siedzi wiceburmistrz Szabałkin, a właśnie jego dymisję zapowiedział na spotkaniu tego ugrupowania Piłat. |
| 10:17:05 | Na początku dalsze obchody 20.lecia straży miejskiej. Wypowiedź komendanta Rataja, nagroda i awans dla Ariana Kardynalczyka, strażnika który w wakacje uratował tonące nasze finanse kobiety przy gminnej plaży. Z cyklu "fopa" burmistrza. "Pana dzieci miały wspaniałego Ojca" mówi do strażnika, który odpowiada przytomnie: "Chyba mają". Nagroda: album i pamiątka, gotówki raczej brak ;) |
| 10:14:02 | Radny Trzepacz zdradza jak będzie głosował (w nawiasach jego słowa). Nie dla obligacji (nie, dopóki nie będzie przygotowanego i wdrożonego programu naprawczego gminnych finansów). Tak dla obniżki diet (również wynagrodzenia burmistrza i kierownictwa urzędu). Tak dla sprzedaży Laguny (ale dziś radni powinni wyrazić tylko zgodę na przygotowanie oferty, zgoda na sprzedaż powinna być wyrażona dopiero po przedstawieniu szczegółów oferty). |
| 10:15:25 | Dzwonek. Zaczynamy! |
| 10:07:00 | Cały czas trwają obrady komisji budżetowej |
| 10:01:51 | ![]() Radny Guga przed kamerami :) |
| 09:58:04 | Sesja rozpocznie się 10.15. Informuje przewodniczący. To wynik trwający rozmów z burmistrzem. |
| 09:53:22 | Szybciej zapełnia się część dla publiczności, oprócz sołtysów są reprezentanci związków zawodowych PUK. |
| 09:51:34 | Na salę wchodzą pierwsi radni: Trzepac, Radawiec, Nikitińska, Witowska. Radny Guga wykazał się odwagą, dał się namówić na wypowiedź dla ekipy telewizyjnej. |
| 09:43:20 | Jesteśmy już na miejscu. Przyjechała również ekipa szczecińskiej tivi. Reporterki usilnie próbują złapać jakiegoś radnego, interesuje ich głównie Laguna. Nie trafiły dobrze, pierwszym radnym jaki się zjawił był Eugeniusz Robak. |
| 08:37:20 | Mieczysław Sawaryn, przewodniczący rady potwierdza, że opozycja będzie głosować przeciw emisji obligacji. To wynik wieczornego spotkania klubu GIS, również z innymi radnymi z opozycji. |
| 08:28:30 | Do sesji półtorej godziny. Wiemy już, że obóz Henryka Piłata będzie osłabiony. Prywatny wyjazd poza Gryfino sprawia, że na sesji zabraknie Jacka Kawki. |
| wczoraj | Kończymy informacje na dziś, podając linka do finansów Laguny za rok 2012. Można się z nimi zapoznać pod tym linkiem. |
| wczoraj | Skąd pomysł na obligacje? Ustawa o finansach publicznych określa, że od roku 2014 gminy nie mogą spłacać większych rat niż wynikających z indywidualnego wzoru. Dla zainteresowanych to przeczytania tutaj - oczywiście, wymogi były już znane od dawna, można było inaczej przygotować się na budżet 2014. Wymagało to jednak reform finansów lokalnych, a nasze władze ich nie wykonały. |
| wczoraj | A tutaj można znaleźć wszelkie materiały na sesję |
| wczoraj | Radni mają do zrealizowania aż 28 punktów. Prawdopodobnie nie uda się omówić ich wszystkich. Program sesji dostępny jest pod tym linkiem. |
| wczoraj | Jutro, czyli w czwartek od godziny 10.00 w gryfińskim magistracie wyjątkowo ciekawie zapowiadająca się sesja rady miejskiej. Z całości przeprowadzimy relację na żywo |
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze